jueves, 6 de noviembre de 2008

“Virus publicitaris”


No seria interessant que l’estratègia de comunicació de les empreses es constituïssin en un virus que contagiés (el seu missatge comercial) a tota la població en qüestió d’hores?

Són moltes les marques que cada cop més, avui dia, utilitzen el màrqueting viral o publicitat viral per incrementar el seu coneixement de marca. Aquest es refereix a la idea de que la gent es passi i comparteixi ràpidament continguts i conceptes divertits i interessants de caràcter comercial mitjançant els mitjans electrònics com són Internet o mòbil.

El increment de l’ús de la publicitat viral entre les marques és degut a la fàcil execució de la campanya, la seva fàcil capacitat de resposta, i el seu cost relativament baix per impactar directament al seu target. El seu principal objectiu és aconseguir una gran capacitat de possibles clients interessats a un baix cost.

Hi ha varies tipologies de campanyes virals. Les principals són el “Pasa’l” (un missatge incita al receptor a passar-lo als altres), viral incentivat (s’ofereix una recompensa per reenviar el missatge o per donar la direcció de correu electrònic d’algú), màrqueting encobert (on el missatge es presenta com una pàgina, activitat o noticia atractiva sense referències clares; aparentment no s’observa que s’està realitzant una campanya de màrqueting), màrqueting d’humor (missatges , noticies o anuncis que es troben al límit del correcte o del bon gust; d’aquesta manera la discussió o controvèrsia genera publicitat en forma de rumors i boca-orella); i per últim, la base de dades gestionada per l’usuari (els usuaris creen i gestionen les seves pròpies llistes de contactes utilitzant una base de dades que ofereix un servei on-line; d’aquest amanera els usuaris creen una cadena de contactes viral).

Cal dir, com s’ha comentat anteriorment, que aquesta forma de màrqueting permet a les empreses comunicar el seu producte o servei fent una inversió molt reduïda arribant a impactar a molta gent. Però aconseguir viralitat en una estratègia de comunicació no és del tot fàcil. Cal tenir certs aspectes en compte per aconseguir fer que no es contagi qualsevol sinó aquella persona que vol la marca contagiar (el seu públic objectiu) per poder aconseguir com a resultat un bona estratègia de comunicació.
Com exemple de publicitat viral destacaré el videoclip Amo a Laura. El vídeo encarregat per l’Associació “Nuevo Renacer por una Juventud sin Mácula” a més a més convidava a través de la seva pàgina Web a buscar un president pel club de fans de Hapiness i, fins i tot, a enviar un poema a la mateixa Laura. Amb tot això no deixava clar si es tractava d’una broma o de si era real.
Aquesta campanya de la cadena musical de MTV va començar a finals de març de 2006 llançant unes polèmiques fotografies que van ser distribuïdes per diferents locals i tendes de moda de tot el país en las que es veien culs amb marques de retoladors realitzades per un cirurgià plàstic. Aquestes marques recomanaven corregir les zones assenyalades ballant temes musicals de la pròpia cadena. Al destacar que aquesta cançó va néixer com a resposta d’aquesta associació als continguts poc apropiats de la cadena.


1 comentario:

Jordi Rodrigo Roma dijo...

Cala dir que he estat "víctima", si s'en pot dir així, del màrketing viral. En especial de la cepa viral encoberta.

Cert és que una campanya viral ben portada pot donar resultats que d'altre banda nomès serien possibles amb una campanya publicitària de gran pressupost.

El problema és aconseguir atacar als targets correctes i a més a més fer-ho correctament.

Més d'un cop m'he trobat amb màrketing Viral que no he acabat d'entendre. O fins i tot trobar-me amb màrketing viral que no m'ha agradat i m'ha fet rebutjar un producte que anava dirigit a un target en el que hi estava inclós.

Però en aqui ja entrem en la qüestió de gustos personals.

No obstant això, tot i agradar-me la idea de màrketing Viral i alguna de les seves campanyes, continuo preferint un bon anuncí amb una bona producció visual i, en el cas televisiu, radiofònic o cinèfil, sonora.

L'anunci de Louis Vuitton em va afectar més que qualsevol altre campanya agressiva que hagi vist fins ara.